dinsdag 30 april 2013

22-4 tot 28-4

Maandag 22 april

Mw Hokstam was terug! We zijn na de vlaggenparade onmiddellijk naar haar toegegaan om haar al onze vragen te stellen. We stelden ook de vraag of we na onze opdracht ( het schoolfeest) mochten stoppen met de stage om ze verder te zetten in het binnenland. Ze vond het een goed plan! YES! 

Daarnaast stelden we ook nog vele vragen in verband met het schoolfeest. Alle werd weer duidelijk en we mogen dus doorzetten met alles waarmee we bezig zijn. Joepiee!!

In de namiddag zijn we nog eens samengekomen met de werkgroep toneel. Ze kennen hun tekst al goed! En daar zijn we heel blij om! Met hier en daar nog wat oefening, komt het goed. 

Ontspanning zochten we in het zwembad. Na 60 lengtes waren we uitgeput en gingen naar huis. Eenmaal thuis zijn we vrijwel onmiddellijk inslaap gevallen. (we waren nog wat moe van het weekend!)

Dinsdag 23 april

Vandaag vroeg op school om aan de schoolpoort alle ouders aan te spreken. Dit is de enige manier om reactie te krijgen van de ouders. Ze reageren niet op mails of briefjes! 
Dit heeft echt succes gehad. We hebben de ouders gevraag om hulp en daarnaast om aanwezig te zijn op de info-ochtend op vrijdag 26 april. Daar gaan we de ouders vragen om hulp op 8 en 9 mei. 
Spannend! 


Na de schoolpoortsessie zijn we met een papa van een leerlingen om hout en karton geweest. Deze had ik vorige week gestrikt. Ik zag de jongen toekomen met zijn papa. De papa had een grote wagen. Ideaal dus he! :-)

 

Na het materiaal af gezet te hebben op onze locatie, zijn we begonnen met de stofjes te bekijken. Deze hebben Lydia en ik geregeld gekregen bij Beyrouth bazaar. Het zijn maar kleine stukjes, maar als we ze allemaal aan elkaar naaien, steken we wel iets in elkaar :-). 

In de namiddag zijn we naar de stad geweest. We bezochten nog enkele winkels en gingen dan nog even iets drinken aan de waterkant. 

De avond sloten we af met wat goede muziek en wat rust. 

Woensdag 24 april

Deze ochtend wilden we beginnen met het maken van de kleren. Maar Lydia was haar naaimachine vergeten. Dus konden we niet beginnen. We blijven natuurlijk niet stilzitten. 
Hanne is samen met Meneer Hokstam achter kippengaas geweest, terwijl ik briefjes opstelde naar de ouders. 
Rond 10uur hadden we de laatste repetitie met de werkgroep muziek. Aangezien het volgende week woensddag  1 mei is en het dan een vrije dag is.
Ze moesten dus vandaag goed oefenen op het theekransje (muziekritmes spelen). Er waren maar 5 leerlingen van de 15 ongeveer. Ik ging de kinderen dus halen in de klas. Maar ze mochten helemaal niet komen. Ze waren gestraft.
Hierdoor kwamen onze activiteiten natuurlijk ook in vertraging. We waren een beetje teleurgesteld want we rekende op de goedwil van de leerkrachten. Want ons schoolfeest komt wel steeds dichterbij he!
Maar goed. Dan maar oefenen met 5 kinderen.
Ook de werkgroep dans was maar met weinig. Gelukkig stroomden de kinderen om 12uur toe. De school stopt elke laatste woensdag van de maand vroeger. (omdat het dan personeelsvergadering is). Dat wisten wij dus niet. Maar wel beter voor ons. Zo konden de 'gestrafte' kinderen ook nog wat oefenen.

Rond 13u15 werden we in de vergadering van de leerkrachten geroepen. We moesten even verduidelijken hoe of wat voor het schoolfeest. Daar hadden we (Hanne en ik) geen problemen mee. Tot dat we de vraag stelden of zij nog vragen hadden. ( hadden we dus niet moeten stellen hé!!!!)
Ze begonnen vragen op ons af te sturen, dingen te zeggen, ....
Het ging het vrij had aan toe. We voelden ons echt persoonlijk aangevallen. Ik heb echt hard op mijn tanden moeten bijten. Maar ik hield het niet vol. Ik ben al wenend de vergadering uitgelopen. Hanne kwam achter mij. Achter Hanne volgde nog een andere juf. Ik vroeg hen of wij hier wel iets goed hadden gedaan gedurende de periode die we hier al zijn. Want er kwam niets positiefs uit de leerkrachten!
Blijkbaar gaan vergaderingen hier er hard aan toe, dat vertelde de juf.
We voelden ons echt niet goed hierbij. Het leek wel zij tegen ons! Een kruisverhoor.
Nadien hebben we nog even terug gepraat met de leerkrachten. Ze begrijpen ons nu ook. Wij hen ook (wat we al de hele tijd deden). En hopelijk wordt door deze ontlading van frustraties en gevoelens de samenwerking beter.
Nadien zijn we nog blijven zitten in de vergadering. Mevrouw Hokstam vond dit een goed idee. We kwamen vele onderwerpen aanbod. Zelfs eentje die we niet hadden zien aankomen. Seksueel misbruik... 
Was dat even verschieten! Het gebeurt op de school... Wat of hoe precies weten we zelf ook niet. Maar dan nog, dit zouden we toch niet mogen vertellen. Alles wordt nu verder geregeld met de politie.
Het ging over een kleuter, een kind uit groep 3 (1ste leerjaar) en een kind uit groep 6 (4de leerjaar). Meer weten we niet.
Daarnaast waren onderwerpen zoals ongewenst gedrag, storend gedrag aan de orde. Gebeurt blijkbaar (na het horen van de vergadering) veel op school. Ook wel even slikken, want wij zagen dat niet aan de leerlingen. Ze zijn allemaal zo vriendelijk en lief naar ons toe. 
Klein voorbeeldje: Er was een leerling die met een potlood in iemand zijn ribbenkast had gestoken... 

Maar ook al kwamen deze zaken ter sprake, er kwam van de leerkrachten en directie uit geen oplossing... Of er werd ook niet echt gezocht naar een oplossing. Terwijl dit denk ik wel heel belangrijk is! 
Leerkrachten geven hier zelf aan dat ze hiervoor niet opgeleid zijn. (dit soort gedrag te behandelen). 
Ze willen dat de directie de hulp van externe personen inroept. Hopelijk komt er iets in de goede richting uit de bus! 
Na deze onderwerpen was de vergadering gedaan. Na de vergadering kwam er nog een leerkracht naar ons. Het was de leerkracht van de gestrafte klas. Ze verontschuldigde zich voor haar aanvallend gedrag. Wij ons ook voor al de onduidelijkheid als zij dat zo had ervaren. Goed, we hopen nu dan maar op een goede samenwerking. 
Na school zijn we naar de stad gereden en zijn we onze gedachten gaan verzetten en wat gaan relaxen. We zijn lekker gaan eten bij Popeyes. Mmmmm lekker gekruide frietjes! 

Nadien zijn we in ons bed gekropen. We konden wel wat goede nachtrust gebruiken!

Donderdag 25 april

Vermoeiende dag! Vandaag geoefend met 3 werkgroepen. Toneel en zang gingen echt goed vooruit! 
Maar dans.... Zo'n gemakkelijke dansen en nog kunnen ze het niet. Gewoon marcheren op een rechte lijn... Manman, soms denk ik echt dat we Chinees spreken....

Gisteren hebben we na de werkgroep van 15u een Surinaams spel gespeeld ' djoel'.

http://www.suriname.nu/201cult/kind04.html --> De spelregels kan je hierop lezen!

Het duurde even voor alle kinderen werden opgehaald door de ouders. Van het laatste kind hebben we de ouders nog moeten opbellen (16u). 
Dan nog even samengezeten met Mw Maayen. (Info-ochtend voorbereiden). En dan naar huis...

Eenmaal thuis hebben we de schmink van de school uitgetest. Niet de beste schmink die er bestaat, maar als we niets anders vinden, doen we het wel met wat we hebben. :-) 

Na noodles met bouillon zijn we met een serieke in ons bed gekropen.

Vrijdag 26 april

De opkomst van de ouders op de info-ochtend was maar zwak. Er waren 10 ouders van de 400 kinderen. Een beetje teleurgesteld zijn we dan toch maar begonnen. Enkele ouders willen helpen, niet allemaal. Jammer! Want nu moeten we dus echt wel rekenen op de leerkrachten. Hopelijk willen zij hun steentje bijdragen. 

Een bijkomend probleem is dat de ouders vinden dat de musical moet doorgaan op een later tijdsstip. Ze willen dat we het verlaten naar 16u30 in plaats van 15uur. Dat uurtje en een half later, maakt dat veel uit? 
Terug bellen naar Thalia, terug vragen om te veranderen, weer alle ouders mailen,... . 

Hanne was onze huissleutel vergeten op school. Toen ze daar aankwam was het weer vergadering met de leerkrachten. Hanne ving op dat het weer ging over het schoolfeest. ''Waarom moet het doorgaan in Thalia?'' ''Waarom 9 mei?'', .... 

Kunnen ze zich daar nu niet bij neerleggen? Wij hebben zelf geen andere keuze! 

Zaterdag 27 april

2de repetitie zaterdag. Er waren veel kinderen, meer als de 1ste repetitie zaterdag. Maar nog niet alle deelnemers waren aanwezig. Er kwamen vandaag zelfs kinderen opdagen die niet meedoen aan de musical. De communicatie verloopt toch nog steeds niet zoals het moet. 

We deden  het hele stuk van voor naar achter. En het zag er echt goed uit! Eindelijk zagen we waaraan we zolang hebben gewerkt, waarin we zoveel tijd hebben gestoken. Ik kreeg zelfs kippenvel op sommige momenten. Ik hoop dat de ouders en leerkrachten het ook een mooi stuk gaan vinden! 

Het wordt sowieso gefilmd, dus wie ons werk dan eens wil bewonderen, kan altijd eens komen kijken :-)

Na de repetitie werden we door Meneer en Mevrouw Hokstam beloond met roti! Mmmmmmm....! 
Een beter afsluiting van de repetitie konden we ons niet inbeelden :-)

In de namiddag heb ik wat geskypt, gewerkt voor school en mailtjes beantwoord. Dat moet ook gebeuren!
Een regenachtige dag is daarvoor ideaal!

Zondag 28 april

De dag begon regenachtig. Maar we bleven hopen op wat zon. Vandaag zouden we naar Overbridge gaan. Overbridge is een strand op een uur rijden van Paramaribo. Om 11u zouden we worden opgehaald. Maar de minuten gingen voorbij en wij maar wachten.... Tegen 11u50 werden we uiteindelijk opgehaald.
Na 45 minuten rijden, kwamen we op een stuk ondergelopen savanne. Fred (diegene die ons meenam) wilde heel graag zijn 'nieuwe' auto uittesten. We reden dus de ondergelopen savanne in... Na 5 minuten zaten we al vast in het zand!

We stonden tot aan onze kniën in het water zoals je kan zien.
Het duurde heel lang voor we terug verder konden! Hoe meer ze probeerde om de auto eruit te krijgen, hoe dieper de auto zakte in het zand. Het lukt niet om de auto los te krijgen! Tuurlijk niet, als de voorwielaandrijving niet aanstaat! Staan we daar een half uur te sukkelen, komen er andere mensen ons helpen en zijn we er op 5 minuten uitgeraakt!

Nadien krijg Fred er nog niet genoeg van en heeft hij nog een dik kwartier zot gedaan in de savanne! (gelukkig niet meer in het water!)

Uiteindelijk zijn we rond 16u toegekomen in Overbridge!


En dan, lekker chillen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten