Zaterdag 11 mei
Om 5uur ging de wekker! Het was een korte nacht :-)
Snel opgestaan want ik moest nog even skypen met het thuisfront. Ze zouden me 2 weken niet zien, dus toch nog even snel iets van me laten horen!
In Djumu is geen internet, dus moest het nu wel!
Om 6uur kwam Frank om de praktische kant te regelen, waarborg, ... .
En even later rond 6u30 is Bryan (taxi) ons komen halen. Hij was gedurende 2 maand en een half onze vast taxichauffeur. Vandaag was het de laatste keer dat hij ons ergens naartoe zou rijden.
En even later rond 6u30 is Bryan (taxi) ons komen halen. Hij was gedurende 2 maand en een half onze vast taxichauffeur. Vandaag was het de laatste keer dat hij ons ergens naartoe zou rijden.
Nog bij Laure stoppen want zij gaat met ons mee naar Djumu. We mogen bij haar op de kamer onze valies achterlaten voor 2 weken :) Zo moet die niet mee naar Djumu! Dus onze valies uitladen en Laure gepakt en gezakt inladen.
Snel nog muggenmelk en wat pasta kopen in de Chinees en dan richting Saramaccastraat. Eens daar aangekomen, hadden we onmiddellijk vervoer. De chauffeurs kwamen direct naar de taxi om te vragen of ze ons mochten rijden. We stemden in bij diegene die voor ons een prijsje naar Atjoni kon brengen. Voor 200 SRD zijn we met onze bagage rond 12uur afgezet in Atjoni.
Daar moesten we zoeken naar Chris. (Fred heeft voor ons een bootsman geregeld)
Alles ingeladen en vertrokken voor een tochtje van 4uur :)
Alles ingeladen en vertrokken voor een tochtje van 4uur :)
(harde bankjes, ongemakkelijke rugleuningen, ...)
Ondanks ik me goed had ingesmeerd, was ik toch verbrand. Op de boot gaat dat vele snelle aangezien je het niet voelt met de wind.
4uur later kwamen we aan in Djumu. Alles was zo leeg, rustig!
Na een kwartier zoeken, maakten we kennis met juf Bobby (hoofd van de school).
Ze wees ons ons huisje en we konden beginnen met schouwen van onze bagage. Tegen 18uur waren we helemaal geïnstalleerd. Het is een heel klein huisje.
Dan even kennisgemaakt met de andere leerkrachten, gegeten, gebaden en gaan slapen. Want het werd donker en we hadden geen elektriciteit!
Zondag 12 mei
Onze wekker ging af om 6uur uitgeduwd en terug in slaap gevallen. Het was super warm. En ben heel veel wakker geworden in de nacht.
Rond 9uur opgestaan, gegeten, lang gebaad (in de rivier) en dan gaan kennismaken met de kapitein.
Rond 9uur opgestaan, gegeten, lang gebaad (in de rivier) en dan gaan kennismaken met de kapitein.
De kapitein woont in een iets groter huis (met meerdere gezinnen en ongeloofelijk veel kinderen). De kapitein heette Albert. Hij vertelde dat op Djumu enkel juffen en verpleegkundige wonen. Dat hadden we al een beetje gemerkt omdat er zo weinig volk was.
Nadien hebben we onze hangmat op de grond gelegd en wat gelezen, geschreven, kortom... genoten :-)
Rond 15uur begon het te regenen en het is niet meer gestopt. Ik heb binnen wat gelezen, gekaart en wat andere spelletjes gespeeld met Hanne en Laure. Gezellig!
Tegen de avond hebben we cassoulet gemaakt (uit blik). Eetbaar, maar niet voor dagelijks!
Na het avondeten zijn we ons gaan baden.
Tegen 20u30 zijn we gaan slapen. Moe maar voldaan! :-)
Maandag 13 mei tot woensdag 22 mei
Wat een geweldige, leerrijke en avontuurlijke stage in Djumu!
Avontuurlijk omdat we gedurende een week en een half leefden zonder elektriciteit, internet en gsm.
Geweldig en leerrijk omdat we zelf les mochten geven. Daarnaast hebben we naast school ook nog vele andere dingen gezien en gedaan hoor!
Op school in Djumu:
* dagverloop:
7u45 leerkrachten moeten aanwezig zijn!
8u school begint ( Op maandagochtend is het algemene ochtendzegening. Andere dagen gebeurd dit per klas)
8u-10u: Lessen
10u - 10u30 Pauze
10u30 13u00 Lessen
13u School is gedaan. Leerlingen krijgen nog een maaltijd.
* Als leerkracht in het binnenland
Je bent als leerkracht verplicht om 3 jaar les te geven in één (dezelfde) school. Pas daarna kan je verplaatsen. Leerkrachten komen (vaak) naar het binnenland om ervaring op te doen en om te kunnen sparen. Je verdient als leerkracht in het binnenland meer als een leerkracht in de stad. Leerkrachten in het binneland verdienen 2000 SRD (delen door 4,25 euro). Terwijl leerkrachten in de stad maar 1300 SRD verdienen. En daar gaat dan nog eens belastingen, huishuur, ..... af he! In het binnenland enkel wat belastingen en 30 SRD voor de huishuur. Ze houden nog iets van 1900 SRD over.
Als dat nog niet genoeg is (volgens Surinaamse normen) krijgen de leerkrachten in het binneland nog eens elke vakantie (Kerst-, Paas- en grote vakantie) een heen- en terugreis met een vlieger betaald door de overheid. Als ze de andere vakanties willen gaan, is het per boot op eigen kosten.
* kleuterklassen
Naar de kleuterklas gaan is niet verplicht. Sommige leerlingen uit het 1ste leerjaar zijn nooit naar de kleuterklas gegaan en hebben dus een enorme achterstand op vlak van taal en motoriek!
*Motivatie om naar school te gaan
De motivatie om naar school te gaan is er niet. De ouders sturen hun kinderen naar school om er (cru gezegd) vanaf te zijn. (Dit vertelde de leerkracht zelf!) Ze stimuleren hun kinderen niet of onvoldoende waardoor de leerlingen niet echt leren.
Ze komen gewoon naar school omdat het MOET.
*Handleidingen
Handleidingen worden geschreven door mensen in de stad of komen gewoonweg uit Nederland. Het leven in de stad is helemaal anders dan het leven in het binnenland. De handleidingen sluiten dus helemaal niet meer aan bij de leef- en ervaringswereld van de leerlingen. (Niet alle leerlingen hebben al eens een trip gemaakt naar de stad)
Wat ben je met een les over verkeer? Hier in het binnenland is er geen verkeer! Oohja bootjes!
Het is niet gemakkelijk en realistisch om alles aan te passen als je zelf niet uit de buurt bent (maar uit de stad).
Werkboeken zijn er vaak niet genoeg voor alle leerlingen.
*Didactisch materiaal
De school beschikt niet over materiaal. Er is enkel wat lijm en gekleurde papieren. Leerkrachten moeten materiaal kopen van hun eigen geld zegt de overheid. Maar de meeste doen het niet omdat ze niet zeker zijn of de overheid het zal terugbetalen.
*Huiswerk
Leerlingen uit het 1ste leerjaar krijgen geen huiswerk mee omdat de ouders geen hulp kunnen bieden en omdat ze de leerstof niet kennen en de taal 'Nederlands' niet beheersen. Sommige leerlingen moeten ook gewoon na school gaan werken en hebben dus geen tijd voor huiswerk. Leerlingen van het 6de leerjaar krijgen wel veel huiswerk mee! Zij kunnen al wat zelfstandig werken.
*Blijven zitten
Vele leerlingen blijven zitten. Dit omdat ze niet willen leren en omdat ze niet gestimuleerd worden van thuis uit. Sommige leerlingen blijven wel 3x zitten! Zij zijn dan de beste van de klas en ook de oudste!
Zo zit er in het 1ste leerjaar een meisje van 11 jaar in de klas en in het 6de leerjaar een jongen van 18 jaar.
*Straffen
De leerlingen krijgen slaag met een lat of met de hand als ze niet luisteren. Het is de normaalste zaak van de wereld.
* Naschoolse opvang
Tot december 2012 was er opvang na school voorzien. De school is ermee gestopt omdat ze niet uitbetaald werden door de overheid.
De overheid had hen de opvang opgelegd maar het is niet echt haalbaar. De leerkrachten werkten van 8uur tot 17uur aan één stuk door. En dat met dit weer is echt niet te doen! Ouders waren wel weer heel blij met het nieuwe project 'naschoolse opvang'.
* Oudercontacten
Er zijn momenten voorzien waarop ouders naar de school kunnen komen. De juffen geven dat speciaal door via het plaatselijk radiostation van het dorp. De meeste ouders komen niet! Soms komt er zelfs maar één persoon uit het dorp voor de rapporten voor de kinderen uit dat dorp. De ouders zijn volgens de leerkrachten niet geïnteresseerd in het werk en leren van hun kinderen.
Het leven zoals het is in Djumu na schooltijd:
* Dorp:
We gingen regelmatig naar het dorp. Vaak was dat om naar de winkel te gaan. We ontdekten ook dat er een 'bakker' was in het dorp. We kochten enkele broodjes en dan plots stonden er 2 ochtenden na elkaar mensen aan de deur met broodjes voor ons! Leuk! Brood aan huis :-)
* Zonnen:
Veel viel er in Djumu zelf niet te beleven. Daarom zaten en lagen we vaak in het zonnetje! Het is tenslotte onze laatste week!
Lezen in de zon:
Lessen voorbereiden in het zonnetje:
* Wassen:
Wassen deden we in de rivier. Zowel ons lijf als onze kleren en vaat!
Gezellig samen onze was doen! Het heeft iets!
Je moet alleen goed oppassen of je vaat of kleren zijn weg met de stroom van de rivier. Zo is er een t-shirt van mij ervandoor met de stroom! Jammer!
*Ons huisje:
Avontuurlijk omdat we gedurende een week en een half leefden zonder elektriciteit, internet en gsm.
Geweldig en leerrijk omdat we zelf les mochten geven. Daarnaast hebben we naast school ook nog vele andere dingen gezien en gedaan hoor!
Op school in Djumu:
* dagverloop:
7u45 leerkrachten moeten aanwezig zijn!
8u school begint ( Op maandagochtend is het algemene ochtendzegening. Andere dagen gebeurd dit per klas)
8u-10u: Lessen
10u - 10u30 Pauze
10u30 13u00 Lessen
13u School is gedaan. Leerlingen krijgen nog een maaltijd.
* Als leerkracht in het binnenland
Je bent als leerkracht verplicht om 3 jaar les te geven in één (dezelfde) school. Pas daarna kan je verplaatsen. Leerkrachten komen (vaak) naar het binnenland om ervaring op te doen en om te kunnen sparen. Je verdient als leerkracht in het binnenland meer als een leerkracht in de stad. Leerkrachten in het binneland verdienen 2000 SRD (delen door 4,25 euro). Terwijl leerkrachten in de stad maar 1300 SRD verdienen. En daar gaat dan nog eens belastingen, huishuur, ..... af he! In het binnenland enkel wat belastingen en 30 SRD voor de huishuur. Ze houden nog iets van 1900 SRD over.
Als dat nog niet genoeg is (volgens Surinaamse normen) krijgen de leerkrachten in het binneland nog eens elke vakantie (Kerst-, Paas- en grote vakantie) een heen- en terugreis met een vlieger betaald door de overheid. Als ze de andere vakanties willen gaan, is het per boot op eigen kosten.
* kleuterklassen
Naar de kleuterklas gaan is niet verplicht. Sommige leerlingen uit het 1ste leerjaar zijn nooit naar de kleuterklas gegaan en hebben dus een enorme achterstand op vlak van taal en motoriek!
*Motivatie om naar school te gaan
De motivatie om naar school te gaan is er niet. De ouders sturen hun kinderen naar school om er (cru gezegd) vanaf te zijn. (Dit vertelde de leerkracht zelf!) Ze stimuleren hun kinderen niet of onvoldoende waardoor de leerlingen niet echt leren.
Ze komen gewoon naar school omdat het MOET.
*Handleidingen
Handleidingen worden geschreven door mensen in de stad of komen gewoonweg uit Nederland. Het leven in de stad is helemaal anders dan het leven in het binnenland. De handleidingen sluiten dus helemaal niet meer aan bij de leef- en ervaringswereld van de leerlingen. (Niet alle leerlingen hebben al eens een trip gemaakt naar de stad)
Wat ben je met een les over verkeer? Hier in het binnenland is er geen verkeer! Oohja bootjes!
Het is niet gemakkelijk en realistisch om alles aan te passen als je zelf niet uit de buurt bent (maar uit de stad).
Werkboeken zijn er vaak niet genoeg voor alle leerlingen.
*Didactisch materiaal
De school beschikt niet over materiaal. Er is enkel wat lijm en gekleurde papieren. Leerkrachten moeten materiaal kopen van hun eigen geld zegt de overheid. Maar de meeste doen het niet omdat ze niet zeker zijn of de overheid het zal terugbetalen.
*Huiswerk
Leerlingen uit het 1ste leerjaar krijgen geen huiswerk mee omdat de ouders geen hulp kunnen bieden en omdat ze de leerstof niet kennen en de taal 'Nederlands' niet beheersen. Sommige leerlingen moeten ook gewoon na school gaan werken en hebben dus geen tijd voor huiswerk. Leerlingen van het 6de leerjaar krijgen wel veel huiswerk mee! Zij kunnen al wat zelfstandig werken.
*Blijven zitten
Vele leerlingen blijven zitten. Dit omdat ze niet willen leren en omdat ze niet gestimuleerd worden van thuis uit. Sommige leerlingen blijven wel 3x zitten! Zij zijn dan de beste van de klas en ook de oudste!
Zo zit er in het 1ste leerjaar een meisje van 11 jaar in de klas en in het 6de leerjaar een jongen van 18 jaar.
*Straffen
De leerlingen krijgen slaag met een lat of met de hand als ze niet luisteren. Het is de normaalste zaak van de wereld.
* Naschoolse opvang
Tot december 2012 was er opvang na school voorzien. De school is ermee gestopt omdat ze niet uitbetaald werden door de overheid.
De overheid had hen de opvang opgelegd maar het is niet echt haalbaar. De leerkrachten werkten van 8uur tot 17uur aan één stuk door. En dat met dit weer is echt niet te doen! Ouders waren wel weer heel blij met het nieuwe project 'naschoolse opvang'.
* Oudercontacten
Er zijn momenten voorzien waarop ouders naar de school kunnen komen. De juffen geven dat speciaal door via het plaatselijk radiostation van het dorp. De meeste ouders komen niet! Soms komt er zelfs maar één persoon uit het dorp voor de rapporten voor de kinderen uit dat dorp. De ouders zijn volgens de leerkrachten niet geïnteresseerd in het werk en leren van hun kinderen.
Het leven zoals het is in Djumu na schooltijd:
* Dorp:
We gingen regelmatig naar het dorp. Vaak was dat om naar de winkel te gaan. We ontdekten ook dat er een 'bakker' was in het dorp. We kochten enkele broodjes en dan plots stonden er 2 ochtenden na elkaar mensen aan de deur met broodjes voor ons! Leuk! Brood aan huis :-)
* Zonnen:
Veel viel er in Djumu zelf niet te beleven. Daarom zaten en lagen we vaak in het zonnetje! Het is tenslotte onze laatste week!
Lezen in de zon:
Lessen voorbereiden in het zonnetje:
* Wassen:
Wassen deden we in de rivier. Zowel ons lijf als onze kleren en vaat!
Gezellig samen onze was doen! Het heeft iets!
Je moet alleen goed oppassen of je vaat of kleren zijn weg met de stroom van de rivier. Zo is er een t-shirt van mij ervandoor met de stroom! Jammer!
*Ons huisje:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten